18 en 19 juni - Reisverslag uit Hörnefors, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 18 en 19 juni - Reisverslag uit Hörnefors, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

18 en 19 juni

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

19 Juni 2014 | Zweden, Hörnefors

18 juni
Vanmorgen vertrokken uit Ornskoldvik. Het weer is redelijk, maar het staat een stevige noordenwind. We met fietsen met bochten om de snelweg e4 heen. Het landschap is mooi maar we hebben het idee dat we amper vooruit komen door de felle tegenwind. De heuvels zijn minder hoog, maar nog volop aanwezig. Bij Husum staat de brug op instorten, dus moeten we weer een stukje omrijden naar de volgende brug. We doen de boodschappen bij de Ica supermarkt daar en hebben onze gebruikelijke sociale gesprekjes. Iedereen die de winkel uit komt, is nieuwsgierig waar we heen gaan en waar we vandaan komen. We hebben ook een gesprek met een man die blijkt vertegenwoordiger van een Zweeds fietsmerk te zijn, waar we prompt twee bidons van krijgen. Daarna weer verder over de lokale weggetjes. Als schildpadden kruipen we vooruit. Er komt een rood autootje aangereden die volop in de remmen gaat. De portieren vliegen open en er stappen twee vrouwen uit. De auto staat hals op straat met de deuren open. Ze beginnen volop met ons te praten, maar duurt niet lang of het gesprek wordt richting het geloof gestuurd. Het blijken jehova getuigen te zijn die ons van de ondergang willen redden. Na vriendelijk, doch doeltreffend afscheid te hebben genomen, beginnen we aan de laatste 10 kilometer. We willen de E4 vermijden, dus leon schiet een local aan met de vraag of een klein weggetje dat op de kaart staat geschikt is om te fietsen. Nadat de halve buurt bij elkaar getrommeld is, is het antwoord dat het te doen moet zijn. Het blijkt een grindpad dwars door het bos te zijn. Hier maken we ook voor het eerst echt kennis met het plaatselijk kleine wild, muggen en steekvliegen, die het voornamelijk op Ide hebben gemunt. Ide is acht keer in haar been gestoken en heeft er nu een enkel bij. Aan het eind van het grindpad zijn we bij de camping. Deze camping ligt aan het stand, waardoor er bijna geen gras is maar alleen maar zand. Dat is erg onhandig om te tent op te zette , vooral al het zo hard waait. Door wat te improviseren en wat te slepen met banken, krijgen we het toch voor elkaar om alles enigszins stevig vast te zetten en kunnen we veilig de nacht in.
19 juni
Na een lange nachtrust, we lagen om 9 uur al te slapen, zijn we onder een prettig ochtend zonnetje begonnen aan onze rit. Het is ongeveer 18 graden en de wind is veel minder geworden. De eerste 20 km is het zowaar bijna vlak. We vliegen vooruit met een snelheid van wel 18/19 km per uur. Ongekend snel voor deze vakantie. Onderweg komen we olofsfors nog langs een oude ijzerfabriek. Daar stonden we even te kijken en werden we aangesproken door een slecht Engels sprekende onderhoudsman. Na even wat lastige communicatie bleek dat hij de fabriek wel even voor ons wilde open maken. Het was een museum dat volgende week pas voor het publiek openging. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt en zo konden we de oude fabriek van binnen ook zien. Daarna de tocht weer voortgezet. De lucht begon te betrekken en het koelde flink af, dus lange broek aan, handschoenen aan, extra jas aan want het was nog maar 9 graden. Na de vlakke rit in de ochtend, kwam het "Zweeds vlak" weer terug. Heuveltje op, heuveltje af. Ook nog een bui op onze pet gehad. In hornefors boodschappen gehad en naar het hostel gereden. Net als het Hitchcock hostel, hebben we dit hostel ook weer voor ons zelf alleen. Hier werden we echter vriendelijk ontvangen door de eigenaar. Verder ziet alles er supernetjes en sjiek uit. We tikken dit verhaal nu vanuit twee heerlijke leren fauteuils. Straks de honden uitlaten en weer lekker slapen.

• 19 Juni 2014 - 20:41

Tineke:

Hoi kids, wat een mooi fabriekje wat werd er gemaakt? Is je neus zo verbrand Leon of lijkt dat maar zo. Waarom wilde jullie niet gered worden die vrouwen deden zo hun best voor jullie.gaat het nog goed met de jongens? Knuffel

• 19 Juni 2014 - 20:56

Leon En Ide Van Iersel Koets:

In de fabriek werd ijzer gemaakt en in heb mijn neus niet verbrand x

• 20 Juni 2014 - 14:32

Miep En Rob:

Midzomer ,
    Hallo fam Noorderlicht.
    Smagrodorna prastens lilla krka en Vi aro miskonten.
    Dit mooie zweedselied moeten jullie van nacht zingen dansen om de Meiboom en drinken op de Midsommar
    Zo tezien gaat het goed met jullie, nog even, en de Poolcirkel komt inzicht. (Lulea)
    Hopelijk hebben jullie de Zweedse bullars (koffie broodjes) al gegeten.
    Wij genieten van jullie reis,
    Puss& Kram