20 tm 23 juni - Reisverslag uit Bureå, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 20 tm 23 juni - Reisverslag uit Bureå, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

20 tm 23 juni

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

23 Juni 2014 | Zweden, Bureå

20 juni
Vanmorgen vertrokken bij zwaar bewolkt weer. We waren nog geen km weg of het begon al te regenen. Regenkleding aan, winterhandschoenen aan, muts op want het was ook nog eens koud, een graad of 4. Onderweg komen. We Zweden tegen die zeggen dat het een koude record is voor juni. Als toetje krijgen we ook nog wat hagelbuien op onze kop. Voor Zweden is het jammer want het is midzomer dag vandaag en dat moet uitgebreid gevierd worden. Wij hebben hiervan weinig gemerkt. We weten niet of is dit is vanwege het weer of omdat we op de verkeerde plaats zijn. Als we in Umea, onze bestemming aangekomen zijn, breekt de zon weer wat door en warmen we weer een beetje op. We doen boodschappen en gaan richting camping. Het laatste stukje weer en flinke bui, brrrrr. Als we bij de camping aankomen, is het echter weer zonnig. We twijfelen, tent of stuga. We kiezen voor de tent. We kunnen de boel droog opzetten en wonder boven wonder ook nog in de zon zitten. Eind goed, al goed.
21 juni
Gelukkig heeft en vannacht niet geregend. Er schijnt een waterig zonnetje als we opstaan. We pakken de boel de vlot in omdat het weer er nog niet echt stabiel uit ziet. We vertrekken richting onze bestemming Ratan. De eerste 15 km over een heus fietspad dat langs de E4 loopt. Een paar gemene bobbeltjes erin, maar verder verloopt het vlotjes. In Savar doen we boodschappen en gaan we verder over een gravelweg door het bos om de E4 te vermijden. We nog een flinke bui op ons donder, maar daar blijft het voor deze dag verder bij. De weg door het bos is erg mooi en stil. We komen bijna niemand tegen en genieten er erg van. In Ratan aangekomen, blijkt er een oud historisch haventje te zijn. Er is zelfs een restaurant en een museum. We strijken even neer voor een bakje koffie en worden direct volop gefotografeerd door wat Zweden. De vinden de honden prachtig en ondervragen ons uitgebreid. Leon is weer in zijn element, hij kan zijn verhaaltje doen voor een groep. Wat zou het toch allemaal anders zijn zonden de honden. We geven nog een showtje weg van alle kunstjes die Frodo en Sam kunnen en krijgen nog meer publiek. Daarna door gefietst naar de camping. Het is een hele simpele camping met alleen wc en stromend water, maar midden in de natuur. Het zonnetje is weer gaan schijnen en we zetten onze tenten op terwijl de buren nieuwsgierig toekijken. 'S Avonds zitten we nog wat te zonnen en plotseling worden we door de buren uitgenodigd om een Zweedse delicatesse te eten. We denken dat het haring was, maar we eten het niet Zeker. Je eet het op een cracker mer boter, uien, tomaat. De vis komt uit een blikje, maar moet nog wel schoongemaakt worden. Ze zijn verbaasd dat we het wel lekker vinden. Na het eten nog koffie gedronken en gezellig gekletst en een paar biertjes gedronken. Gedurende de nacht ging de vis bij leon nog wat in de maag zwemmen, waardoor hij nog wat misselijk werd. Gelukkig was dit 's morgens weer weg.
22 juni
Vannacht heeft het hard geregend. Ook als we opstaan, regent het nog steed volop. We weinig andere keus dan de boel nat in te pakken. We rijden de eerste 20 km over een gravelpad, min of meer parallel aan de E4. Omdat het zo geregend heeft, lijkt het het gravel welvaart plaksel gemaakt te zijn. Samen met de tegenwind en flinke heuvels zorgde dit ervoor dat we totaal niet opschoten. We moet hard werken om 8 km per uur te halen. Rond een uur of 1 komen we eindelijk weer op de harde weg en stopt het met regenen. Ook ging onze route een stukje oostwaarts, waardoor we plotseling wind mee hadden. We zoeven voort en maken de schade van de ochtend weer goed. Onderweg kwamen nog een gezin tegen die ook aan het fietsen waren, waar we een babbeltje mee maakten. Toen we vertelden dat we uit Nederland kwamen, viel hun mond van verbazing open. Daarna fietsten ze verder en 20 minuten kwam de vader ons tegemoet op zijn fiets. Hij zwaaide naar ons en vroeg ons even te stoppen. Toen we dat deden, haalde hij zijn fototoestel tevoorschijn , dat hij thuis snel had gehaald. Natuurlijk moesten Sam en Frodo weer even poseren, wat ze bereidwillig deden. Inmiddels was de hemel helemaal opengebroken en konden we onze rit naar de camping in Anaset vervolgen. Daar onze tent opgezet en binnen een half uurtje was alles weer droog. 'S avond nog een rondje gelopen met de honden en een ijsje gegeten op het terras op de camping
23 juni
Vandaag eindelijk weer eens een droge dag, maar nog steeds een sterke tegenwind en veel bewolking. Toen we vanmorgen vertrokken was het nog behoorlijk koud. Af en toe kwam de zon door en dan was het even lekker. Het was eigenlijk wel een buffel dag, de hele dag hard werken om vooruit de komen. We hoefden maar 47 km, maar door de wind viel het tegen.
Op de camping in Burea lekker een stuga genomen om weer eens lekker uit te rusten. Ook kunnen we dan morgen vroeg vertrekken want er staat een lange rit op de planning.

• 23 Juni 2014 - 20:41

Nel:

leuke stuga, zo te zien ( lang leve Earth), ik begin me zorgen te maken over het weer en er belanden
    steeds meer hemdjes en truien in de koffer; maar zul je zien dat er in lapland een hittegolfje komt?!
    krijgen jullie nog wat mee van het voetbalgedoe of is het rustig omdat Zweden niet meedoet?
    gelukkig zijn er veel detectives. Ook al aan het filosoferen over een ander leven/volgende toer met de honden? of gewoon lekker gedachteloos fietsen, al genoeg concentratie nodig.....

• 01 Juli 2014 - 18:08

Sjoerdje Hylkema :

Dank zij Tineke kan ik jullie volgen op jullie indrukwekkende reis. Geweldig. Jullie schieten intussen al aardig in de richting van het einddoel. Ik ben geneigd jullie tocht te vergelijken met een moderne bedevaart. Volgens mij kom je er als een ander mens van terug. Alle goeds voor de weken die nog komen.
    Sjoerdje Hylkema (zus Clazien Willems)