13 tm 17 juni - Reisverslag uit Örnsköldsvik, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 13 tm 17 juni - Reisverslag uit Örnsköldsvik, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

13 tm 17 juni

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

17 Juni 2014 | Zweden, Örnsköldsvik

13 juni
Eigenlijk spijtig dat we vannacht niet in on tentje geslapen hebben. De stuga was ongezellig en we misten het tentje. Vandaag hoefden we maar 25 km naar Timra te fietsen, dus we hebben lekker tot 9 uur uitgeslapen. Daarna rustig ingepakt en alles op de fiets gehangen. We moesten bij het verlaten van de camping weer eens alles de steile heuvel op duwen. Daarna door het stedelijke gebied van Sundsvall gereden. De uitgezette gps track vermeed keurig de snelweg E4. We waren goed voorbereid op de klimpartijen met hulp van de hoogteprofielen die we van te voren hadden afgedrukt. Frodo en Sam worden net als wij steeds fitter en kunnen steeds langer meelopen. Vooral Frodo wil eigenlijk niet meer de kar in, maar dat moet hij toch. In Sundsvall zijn we even het centrum in gegaan. De eerste stad die we zien sinds weken. Het centrum is gezellig en staat vol met allemaal kunstzinnige draken. Erg leuk. Ook veel sfeervolle oude gebouwen. Er was ook een studentenfeestje aan de gang en we konden ons dus vergapen aan een stelletje uitzinnige dames. Ook hebben we eindelijk weer eens een goede latte gedronken. Omdat onze bandenplAk lijm tube kapot was gegaan ook even op zoek gegaan naar een fietsenmaker om nieuwe te kopen. We kwamen bij een zeer vaag winkeltje die zich fietsenmaker noemde, maar geen bandenplakspullen verkocht. In het winkeltje zag het er net zo uit als in de zaak van malle Pietje. Dus snel maar weer verder gegaan. Het begon wat te regenen en we kregen het koud in onze korte fietsbroeken. Even verderop was een grote stopping mall, waar we wel lijm gevonden hebben en we ons hebben kunnen opwarmen. Daarna op naar Timra, waaR we ons weer in de tent gevestigd hebben op een zeer "rustige" camping ingesloten tussen een snelweg en een spoorbaan en de aanvlieg route van het vliegveld. Maar we hebben toch nog goed geslapen. Midden in de nacht om 1 uur nog een foto gemaakt van de mist boven het meer. Flitsen niet nodig, want het was gewoon licht. De komende week gaan we de beruchte "hoge kust" langsfietsen die bekend staat als de fjorden van Zweden. We voelen ons echter fit, dus dat moet wel gaan lukken.
14 juni
Vandaag een prachtige dag gehad. Het weer was ideaal. Zonnig en ongeveer 18 graden. We zijn rustig van Timra via het binnenland naar Harnosand gepeddeld. Onderweg nog wat klimpartijtjes, maar dat gaat ons inmiddels goed af. In Harnosand op een mooie camping aan zee terechtgekomen. Relaxed ons tentje opgeZet en nog wat in de zo'n gezeten.
15 juni
Vanmorgen op tijd vertrokken omdat we een lange rit willen maken naar Nordringa. We verwachten dat het behoorlijk heuvelachtig zal worden waar we nu zijn. We laten de honden meelopen waar nodig en alles verloopt vlotjes tot dat we bij Ullanger aankomen en daar de zeer imposante brug over de fjord willen oversteken. Volgens de routeplanner kunnen we daar over heen. Ongeveer 1 km voor de brug komen we een Duits sprekende Italiaan tegen, die met zijn ligfiets al half Europa heeft afgefietst. Hij kwam nu terug van de noordkaap en zei ons dat we niet over de brug heen konden ivm werkzaamheden. We moeten onze route dus omleggen. Balen, want ons een verheugd om over deze imposante brug te fietsen en een bakje koffie te gaan drinken in het hotel aan de andere kant. De omweg die we moetn nemen gaat richting Kramfors, waar de volgende brug ligt, die ook zeker de moeite waard is, ook een hoge brug over de fjord. Het waaide behoorlijk, maar gelukkig van opzij en niet tegen, want anders was het een flinke klus geweest om de brug over te komen. Na de brug wacht ons nog een flinke beklimming en daarna een fijne afdaling. Gelukkig had Ide op zelfs een mogelijke afwijkende route ook een aantal campings neergeZet. We kwamen uit op een leuke camping in Skog die tussen 7 meren ligt . Hier hebben we ons genesteld voor 2 dagen omdat we morgen weer eens een dagje rust nemen na alle noeste arbeid.
16 juni.
Rustdag. Wat doen we op een rustdag? Veel slapen, fietsen nakijken en dit keer de remmen vervangen. En de was gedaan.
17 juni
6 uur opgestaan want vandaag staat ons het zwaarste stuk van de nog kust te wachten. We twijfelen tussen een rit over de E4 en een rit door het binnenland. Ook is er nog een mogelijkheid met de boot, maar die strepen we af omdat dat we dat smokkelen vinden. Over de E4 is waarschijnlijk het gemakkelijkst voor wat betreft de hoogtemeters, maar is het wel veilig? We besluiten eerst een stukje te proberen en daarna een keuze te maken. Het gaat goed, dus besluiten we de e4 te nemen. Het ging goed, hoewel er wel een paar smalle stukken waren. Snel kwamen we in onze bestemming Bjasta aan. Het was echter nog vroeg in de middag, dus besloten we om nog een stukje verder te gaan. We hadden voor de middag al 40 km gefietst. We zijn nog 40 km gereden naar Ornskoldvik. Bij de camping aangekomen stond de teller op 83 km, ons record voor deze vakantie. Onderweg nog een Duitser tegengekomen die ook op weg was nar de noordkaap. Hij was wel over de brug gekomen, maar had erg veel last gehad van de harde wind, dus wij blij dat we over de andere brug zijn gekomen.

• 19 Juni 2014 - 17:18

Tantetje:

Lieve allebei, jouw moedertje is hier. Zojuist naar de prachtige tuin van het Arboretum geweest wat
    tegenwoordig bij Het Depot hoort. we genoten van de bloemen en struikenpracht en natuurlijk ook van de mooie kunst. Jullie waren er ook samen zei Tineke; Ide en Tineke.

Eindelijk tijd genomen om jullie website weer te bekijken. Zal de komende week eens uitgebreider lezen en kijken.

Een enorme prestatie dat jullie doen en maken prachtige ervaringen mee....soms ook regen begrijp ik.

Dikke knuf en plezier, enjoy......tantetje.....