2 tot 5 juli - Reisverslag uit Äkäslompolo, Finland van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 2 tot 5 juli - Reisverslag uit Äkäslompolo, Finland van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

2 tot 5 juli

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

05 Juli 2014 | Finland, Äkäslompolo

2 juli
Vannacht heeft leon gelukkig goed geslapen en niet te veel pijn aan zijn oor gehad. Vanochtend moesten we rustig aan doen want we hadden pas om 12 uur een afspraak bij de dierenarts. Eerst nog wat boodschappen gedaan en een liter benzine gekocht voor de brander. Stonden we daar emet 2 fietsen, "gooi maar vol". Bij de dierenarts hadden we in 1 minuut de pillen erin en vervolgens een half uur werk met de administratie. We konden pas om half 1 gaan fietsen. Niet zo erg, want we hoefden maar 40 km. De eerste 20 km aan de westelijke oever van de rivier langs, een rustig mooi weggetje, redelijk vlak, voor zover je in Zweden van vlak kunt spreken. Daarna met een leuk pontje naar de andere kant van de rivier. Er kwamen zelden klanten voor de pon, het was er erg stil. De hond van de schipper begon te blaffen, waarna hij tevoorschijn kwam en ons netjes en gratis naar de overkant bracht. Daarna verder noordwaarts over de 392, waar we na 10 km de poolcirkel passeerden. Hier wat foto's gemaakt en stenen op elkaar gestapeld. Dat schijnt een Zweeds gebruik te zijn als je ergens nog eens terug wil komen (tip van oom en tante uit Lelystad ). Inmiddels begint het te regenen. We rijden verder naar Jockfall. Hier bemachtigen wij de laatste vrije stuga vlakbij de waterval. Er zijn hier verder alleen maar vissers. 'S Avonds gaan we lekker in het restaurant eten en kijken we nog een tijdje bijneem waterval waar zo nu en dan een grote vis uit het water springt. We zijn waarschijnlijk de enige niét-vissers in het kamp.
3 juli
Vanmorgen vertrokken uit het visserskamp waar we echt een vreemde eend in de bijt waren. En weer werden we gefotografeerd , we raken er inmiddels aan gewend. We zijn nog even op de brug naar de grote waterval gaan kijken en hebben nog wat vissen gespot. Daarna een vlotte rit naar Korpilombodo gemaakt. Het regende regelmatig en in het dorp aangekomen, gaan we op zoek naar het hostel dat we op internet gevonden hadden. We vinden echter niets, het blijkt er niet meer te zijn. We worden door een vriendelijke vrouw verwezen naar het "kulturhuset", daar moéten we vragen naar mevrouw Linea. Bij het kulturhuset aangekomen, vragen we of er onderdak te krijgen is. Ze brengt ons naar een huis iets verderop. Eerst denken we nog dat we bij haar thuis slapen, maar later blijkt dat ze dit huis gebruikt om mensen onder te brengen die geen slaapplek kunnen vinden. Hartstikke leuk, we hebben de hele beneden verdieping. Super de luxe, dus we pakken onze spullen uit, gaan nog een kopje koffie drinken en kletsen nog wat met locals. Vervolgens lekker douchen, filmpje kijken en vroeg onder de wol.
4 juli
Vandaag naar Pajala gefietst, 50 km over dezelfde weg als gisteren. De heuvels zijn weer volop aanwezig, dus we zijn bijna constant aan het klimmen of het dalen. Het nog steeds koud, druilerig en motregen . Dus erg nat worden we niet, maar wel steenkoud. Als we in Pajala aankomen, blijkt er een jaarmarkt te zijn. Hartstikke druk in het plaatsje dus. Met de fiets aan de hand lopen we door de hoofstraat. Zoals gewoonlijk worden we volop bekeken en gefotografeerd. Op de camping aangekomen , nemen we ivm kou maar weer een stuga. Ook omdat leon nog een beetje zielig is en Ide het koud heeft. Vandaag hebben we de 3000 km mijlpaal volbracht. Nu jammer genoeg nog maar 700 km naar de noordkaap.
5 juli
6 uur opgestaan, ontbeten en spullen op de fiets gehangen. We zaten om 8 uur al op de fiets. Voor de verandering is het droog, iets warmer, een graad of 10. Vandaag onze laatste 25 km in Zweden. En dan komen we in Finland. We hebben vandaag maar 1 klim gehad, maar wel de hele dag door, dus Frodo en Sam hebben vandaag flink hun best moeten doen. In de middag begint de zon door te breken en wordt en wel 20 graden. Lekker. We hebben vandaag 70 km gereden, waarvan een groot stuk langs een mooi riviertje. Onderweg nog rendieren gezien, vader, moeder en kalfje van heel dichtbij. Supermooi. Nu staan we op d camping in akaslompolo. Dit is eigenlijk en wintercamping aan de voet van een berg, waar geskied wordt.
Het Fins is niet te vergelijken met het Zweeds. Er is helemaal geen gehakt van te maken. Gelukkig lukt het allemaal wel met Engels.

• 06 Juli 2014 - 09:49

Nel:

in mijn beleving racen jullie door Lapland en zitten straks 2 weken te wachten tot wij aan komen sukkelen met een auto...dat zal wel komen doordat je al zoveel kilometers onder de banden hebt! En omdat Ide zo`n prachtig draaiboek heeft,zal mijn beleving niet kloppen?!
    Raar om te bedenken dat we over een week ook in een rode stuga zitten( oppassen voor dakgootjes) en gaan eten bij de Belgen!
    we komen! Bijna....................(dan zijn die hechtingen wrs. vanzelf opgelost)

• 07 Juli 2014 - 01:08

Carlijn:

Jeetje wat schrijven jullie trouw en veel!! Maar ik ben weer helemaal bijgelezen...wat een prachtige foto's en verhalen, ik ben even in een andere wereld en beleef met jullie mee vanuit de jungle in Peru.
    Jullie hebben een bijzondere reis met duidelijk zijn ups en downs, soms wind mee en soms wind tegen, net als in het gewone leven. Ik wens jullie nog prachtige kilometers toe en dat jullie maar vaak een duwtje in de rug krijgen.
    Veel liefs van carlijn

• 08 Juli 2014 - 20:41

Miep En Rob:

Fam Noorderzon,
    Zet de Aquavit maar vast koud.
    De aflossing komt er aan, het kreeftenfeest kan dan beginnen.
    Puss & Kram