28 juni tm 1 juli - Reisverslag uit Överkalix, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 28 juni tm 1 juli - Reisverslag uit Överkalix, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

28 juni tm 1 juli

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

01 Juli 2014 | Zweden, Överkalix

28 juni
Een goede nachtrust gehad en na de rustdag lekker fit op pad gegaan. Eindelijk zuidenwind en een lekker zonnetje. Eerst door Lulea, de laatste stad van betekenis, waar we na even zoeken nog een bakje cappuccino kunnen scoren op een terrasje in de zon. Daarna de weg vervolgd via Bensbyn naar Person. Een supermooie nieuwe asfaltweg, waar we overheen scheuren. Leon geheel in zijn element en zingt volop "met de vlam in de pijp". Als dat zo doorgaat, zijn we vanmiddag al vroeg op de camping. Maar na 10 km is het asfalt opeens afgelopen en gaat het over op grind zo groot als tennis en golfballen. Dit komt omdat ze hier een nieuwe weg aan het maken zijn. De weg is hier zo moeilijk te berijden dat zelfs de Zweden stapvoets gaan. Wij proberen ons hier een weg doorheen te ploeteren. Onze snelheid is van 25 km per uur teruggegaan naar 6 km per uur. Even lekker stoppen is er ook niet bij, want wordt je aangevallen door grote gele dazen. We overdrijven niet, maar ze zijn net zo groot als kleine gele grasparkieten. Na 10 km toch even kunnen stoppen bij een kleine lokale Ica, wat een superleuke winkel blijkt te zijn. Zo groot als 2 schoenendozen, maar met spullen voor 6 schoenendozen. We kopen hier een lekker sapje en eten een broodje. Daarna gaan we nog 6 km verder over het grind, waarna we eindelijk op een fatsoenlijk halfverhard weggetje komen. Daarna verder naar Ranea, waar we de brug over een woeste rivier over gaan. De camping is nu nog maar 5 km verder. Als we in Stromsund bij de camping aankomen, blijkt het hele terrein afgehuurd te zijn ivm een bruiloft. Ze proberen ons nog eens 20 km verder te sturen over de snelweg e4, maar daar hebben we geen zin meer in na het gezwoeg in de grindbank. Na wat doorvragen, blijkt er 2 km verder een klein haventje te zijn met een stukje vlak gras waar we wild kunnen kamperen. Het blijkt een supermooi en idyllisch haventje te zijn, waar we heerlijk rustig in het avondzonnetje gestaan hebben .
29 juni
Vandaag wederom heerlijk weer. Zonnetje en zuidenwind. We hoeven maar 48 km met wel een paar lange klimmen. Deze klimmen gaan ons heel goed af. Zoals gewoonlijk, hielpen Frodo en Sam mee, door hele stukken zelf te lopen. De 2 mannen zijn inmiddels topatleten geworden. Onderweg komen we voor het eerst rendieren tegen. Dit is zo ontzettend mooi. Verder stoppen we weinig, want dan worden we lek gestoken door muggen en gele grasparkieten. We krijgen ook een paar lange afdalingen. We belanden som ongeveer 3 uur al op een leuke en rustige camping in Morjarv. Dit is een 0 sterren camping en dat bevalt ons prima. Alles is aanwezig, douche, wasmachine, keuken en geen gedoe met muntjes. Gewoon alles in 1 prijs, 100 kronen €11
30 juni
Vandaag een kort ritje van een kleine 40 km naar Overkalix. We rijden eerst een stuk over de e10 en slaan ongeveer 10 km voor Overkalix af naar een rustiger weggetje. Er ontstaat ineen een flinke onweersbui. Gelukkig zijn we op dat moment net bij een wegrestaurant. Dus gaan we daar maar even naar binnen. We maken van de gelegenheid gebruik om een hamburger met frietjes te eten. Onderweg komen we nog een traktormuseum tegen. Nou ja, museum. Je zet heel veel traktors op een veld en zet er dan een bordje "museum" bij. Overkalix is een leuk plaatsje aan een machtige rivier. Daar is ook de camping waar we een stuga nemen voor 2 nachten. We moeten nl woensdag naar de dierenarts met de honden voor een wormenkuur en een checkup voordat we Finland in kunnen over een dag of 5.
1 juli.
Rustdag. Wat doen we dan? Uitslapen en we zijn van plan naar het zwembad bij de camping te gaan. Fietsen controleren en de was doen. En de honden borstelen. Na het ontbijt, beginnen we relaxed met de honden. Nadat we Sam geborsteld hebben, stond Leon op om Frodo te halen. Toen liep hij met zijn hoofd tegen het uitstekende dak van de stuga. Wat een knal. Plots lag hijnop de grond en bloedde bij zijn oor. Snel handdoek erop gedrukt. DAarna heeft de camping beheerster ons naar het plaatselijke kleine ziekenhuis gebracht, dat wonder boven wonder maar 500 meter verderop was. We liepen daar naar binnen en werden direct geholpen. 7 hechtingen later, konden we het ziekenhuis verlaten na een tetanusspruit. Ook nog pijnstillers en antibiotica kuur. De rest de dag rustig aan gedaan. Morgen gaan zoals het er nu uitziet gewoon fietsen.

• 01 Juli 2014 - 21:18

Rob En Miep:

Hallo fam. Noorderlicht,
    Leon, eerst beterschap met je oor. Binnenkort komen de 2 verpleegsters je de hechtingen er uit halen.
    Ben je op de poolcirkel dan even de tijd nemen om stenen op elkaar te stapelen, de betekenis daarvan is,
    wij komen daar nog eens terug. Wij weten heel goed, hoe de weg! Met die grote keien zijn, hoe moeilijk
    voor jullie op de fiets.wat doen jullie het goed, en dat samen met de honden.
    succes richting Noordkaap met veel zon.
    Puss&Kram Rob en Miep0

• 02 Juli 2014 - 00:43

Tineke :

Dag kids,Leon let op hoofdpijn, misselijkheid enz.je hebt toch behoorlijk tegen dat dak aangezeten met je hoofd.s.v.p. Heb een beetje zorg voor dat hoofd. Wat een mooi plekje aan dat haventje.geen problemen met de pootjes van de honden met dat grove grint.?
    Het was een leuk feestje E had lekker gekookt.uiteraard met hulp vooral voor de planning van
    C. Knuffel. T.

• 03 Juli 2014 - 12:44

Trudy:

Hoi Leon en Ide,

Ik geniet van alle foto's en reisverhalen en de prachtige natuur, maar bovenal van jullie doorzettingsvermogen!!
    Hartelijke groet en veel succes met de komende kilometers,

Trudy

• 03 Juli 2014 - 16:20

Marianne Van Egeraat:

Goedemorgen/middag beste Ide en Leon
    Wat geniet ik van jullie gezamenlijke avonturen, jullie doorzettingsvermogen, de adembenemende landschappen, jullie prachtige tochten, foto's etc. etc.
    Wat fijn dat Sam en Frodo het ook zo goed doen. Maar dat kan haast niet anders met 2 zulke stoere baasjes.
    Zorg goed voor elkaar, ben voorzichtig maar bovenal GENIET!!!
    Hartelijke groet
    Marianne van Egeraat