29, 30 en 31 mei - Reisverslag uit Örebro, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 29, 30 en 31 mei - Reisverslag uit Örebro, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

29, 30 en 31 mei

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

31 Mei 2014 | Zweden, Örebro

29 mei
Vanmorgen de chaotische boerderij weer verlaten en via Lagerfors zuidelijk van het Vikenmeer naar Undenas gefietst. Er was een fietstocht aan de gang die ons tegemoet kwam. We kwamen dus honderden fietsers tegen en er zat zelfs publiek en ook wij kregen onderweg applaus. Het weer was prachtig en het landschap wederom heuvelachtig. Omdat het fietsen vlot ging, hadden we ons voorgenomen om wat langer door te fietsen zodat we konden kamperen. In Undenas aangekomen, stond er een wegwijzer naar een stuga. We stopten even om te kijken of we dat op onze kaart konden vinden. We zagen dat de weg omhoog liep, dus we wilden eigenlijk doorfietsen. Er stonden echter locale die vertelden dat het "daar boven" erg mooi was. Dus wij weer 14 procent naar boven getrapt. Na wat krachttermen en gepuf en gesteun, zijn we boven aangekomen. De eigenaren bleken Nederlanders te zijn, die ons vriendelijk ontvingen. Nadat we weer op adem waren gekomen, konden we van het schitterende uitzicht genieten. We hebben ons heerlijk gesetteld in een stuga en lekker van de zo'n genoten. 'S Avonds zijn we in het restaurant wezen eten, lekkere frietjes, saté en gehaktballetjes. Leon heeft ook nog benzine geregeld voor zijn brander, dus we kunnen voorlopig weer koken.
30 mei
We hebben geslapen als marmotten , dus vanmorgen fris weer op pad. We hebben koers gezet richting Tividen national park. We hadden de keuze om over de lokale weg of door het park te fietsen. Door het park was ongeveer 5 km extra, dus dat leek ons geen probleem. We belandden echter op een dirt track dat ook nog eens flink heuvelachtig was. Dus hier hebben we de honden een flink eind mee laten lopen. Hun conditie is de afgelopen weken flink vooruit gegaan. Liepen ze eerst 5/6 km, nu kunnen ze er 9 tot 10, als het niet te warm is. We houden ze natuurlijk nauwlettend in de gaten en controleren iedere avond hun pootjes. Midden in het park was nog een klein visitorcenter center met een hostel en een restaurantje, waar we even gezeten hebben en wederom volop in de belangstelling stonden. Nou ja, de honden.
Welke gekken komen er nu helemaal uit Nederland fietsen met twee honden? Er werd nauwkeurig gecontroleerd of we echt geen electrische fiets hadden, want dit kon toch bijna niet zonden hulpmotor in hun ogen. Na 20 km Dirttrack kwamen we eindelijk weer op de verharde weg. En moesten we nog 25 km naar onze bestemming Askersund. Onderweg werden we nog aangesproken door een Zweed die dacht dat we problemen hadden omdat we even stilstonden. Hij was een route voor paardrijtochten aan het uitzetten. We hebben even gezellig staan kletsen en hij heeft wat foto's van ons gemaakt. Onderweg begon het te regenen, dus besloten we om niet in de tent te slapen, maar een stuga te huren. De stuga was goedkoop, maar daarna bestelde leon een worstenbroodje dat half zo duur was als de stuga. Er stonden ook nog een paar Duitsers die ook op weg waren met de fiets naar de noordkaap. Ze klaagde over het weer, de slechte wegen, de wind en het lawaai. Nou ja, hebben wij gelukkig niet veel last van. Er stond ook nog een Australische man die in zijn uppie 6 weken door Zweden aan het fietsen was. Wie doet nu zoiets?
31 mei
Vroeg opgestaan en besloten om vandaag naar de stad Orebro te fietsen omdat we verwachtten dat dit even wat minder heuvelachtig zou zijn en omdat daar een camping is. De eerste 20 km schoten lekker op, dus we verwachtten lekker snel op de camping te zijn. Toen we even bij een kerkje stonden te eten en rusten, werden we aangesproken door een Zweedse familie, die ons vroegen of we zin hadden om in het meer te zwemmen. We antwoorden dat dat ons toch wat te koud leek. Nou, dan moesten we maar even naar hun tuin komen kijken. OK, dat gingen we dan maar doen. Daar kregen we koffie en een lekker ijsje. leon moest nog even met vader de zelfgemaakte boomhut bekijken. En dus hebben we daar meer dan een uur gezeten.
Daarna de weg hervát en zonder verder oponthoud naar de camping gereden. Mooi weer, dus we zitten lekker in de tent.
Voor de statistieken| we hebben nu ruin 1400 km gereden, dus nog een dag of 10 en dan zijn we op de helft. Met de benen en de billen is nog alles helemaal in orde.
We zijn erg blij met al jullie leuke reacties, ook uit ander verre oorden, dus ga zo door.

• 31 Mei 2014 - 22:46

Susanne:

Ik vind het erg leuk om te zien en te lezen dat het goed met jullie gaat!
    Veel liefs XXX

• 02 Juni 2014 - 17:27

Rob En Miep:

Wij genieten erg van jullie reis verslag,Zo jullie, van de mooie tocht door Zweden.
    Het komt ons allemaal bekent voor,zoals de plaatsen Tividen met de rode waterlelie.
    Dus nu komen jullie door het plaatsje Klöten? provincie Dalarna.
    Slapen jullie goed, dat het in de avond licht blijft.
    Veel succes samen met de 2 honden
    Puss & Kram Rob en Miep.

• 02 Juni 2014 - 20:17

Adèle:

Hoi Ide en Leon,
    Wat een trip! Ik geniet van jullie prachtige verhalen en de mooie foto's. Prachtig! Nu al petje af hoor. Heel leuk dat we jullie op deze manier mogen volgen en hier en daar mogen meegenieten van deze mooie tocht. Heel veel plezier en genieten!
    Liefs, Adèle

• 02 Juni 2014 - 21:10

Susan:

Hee Leon en Ide,

Heerlijk om jullie verslagen te lezen en fijn dat Frodo en Sam het zo goed doen.
    Een aantal Bevertjes zitten nu in Bretagne, manneklief inclusief. Heerlijk rustig thuis nu, haha.
    Blijf vooral de reisverslagen schrijven, ik blijf ze lezen!

Susan xxx

• 04 Juni 2014 - 19:55

Mieke Kloos:

Hallo Leon en Ide,

Ik heb zojuist jullie verslagen gelezen en heb genoten van jullie ervaringen. Wat een onderneming.Bij ons hadden jullie je eerste stop nadat jullie net vertrokken waren uit Nijmegen. Camping Het Zwarte Schaar te Doesburg. Ik vertelde jullie over mijn schoonzus die ook zo'n trip heeft gemaakt op de fiets, maar dan vanuit Zweden via Finland naar de Noordkaap en dan via de Noorse eilanden weer terug naar Zweden om de camper op te halen. Ook zij en haar partner volgen jullie.Wij wensen jullie veel plezier met de tocht verder en hopen jullie op de terugweg naar huis weer te ontmoeten en zijn nieuwsgierig naar jullie verhalen. Top en een aai voor de honden!!!!