6 tm 9 juli - Reisverslag uit Hetta, Finland van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 6 tm 9 juli - Reisverslag uit Hetta, Finland van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

6 tm 9 juli

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

09 Juli 2014 | Finland, Hetta

6 juli
Toen we opstonden scheen de zon al fel. Het beloofd een warme dag te worden. We nemen extra water mee en vertrekken richting Muonio, bijna 60 km verderop. De loopt een heel stuk door een nationaal park en is erg mooi. Onderweg belanden we nog in een kudde rendieren van wel 100 stuks. Het is jammer dat er nog een auto aankwam, anders hadden we er tussen kunnen gaan stilstaan . Dit hebben jullie al vaker gehoord, maar het was weer flink heuvelachtig. Dit zorgt er samen met het warme weer voor dat we hard moesten werken. 2 dagen geleden was het 5 graden, nu minstens 26 graden. We worden geterroriseerd door muggen, maar vooral door de steekvliegen, die soms wel met 20 tegelijk je heen vliegen, dus stilstaan is heel moeilijk. We doen het af en toe om snel iets te eten, maar dan moeten we weer blijven lopen, anders vreten ze je nog op. Dus we zijn nu ook getraind voor de 4 daagse. Als we in Muonio aankomen, zijn we behoorlijk moe. De "camping" blijkt alleen voor campers te zijn. Ze vinden echter de honden zo speciaal dat we toch met de tent opmeet gras in de tuin mogen gaan staan. Als tegenprestatie worden Frodo en Sam gefotografeerd en op de Facebook pagina van de camping geplaatst. 's nachten drijven de tent bijna uit omdat het bijna niet afkoelt. Dit komt omdat de zon niet meer onder gaat, dus 's nachts ook de boel blijft verwarmen.
7 juli
Toen we wakker werden, zaten de muggen al voor de tent te wachten. Dus hebben we in de tent ontbeten. Daarna vertrokken en in de plaatselijke supermarkt nog de nodige wapens tegen de beestjes aangeschaft. 2 soorten spray en een soort wierook dat we voor de tent moeten aansteken zodat de muggen wegblijven. Nadat we ons hebben ingespoten met de sprays, en gecontroleerd hebben of onze huid bleef zitten, zijn we op pad gegaan. En zijn nog steeds veel steekvliegen ,maar dankzij de spray gaan ze niet op ons zitten om te steken. Ze zwermen nu alleen nog maar om ons heen, om gek van te worden, hele wolken, dus goed de mond dichthouden. Stoppen is er vandaag ook weer niet bij. Het voordeel is dat we in een recordtijd naar Sonkamuotkq fietsen, waar we bij een soort wegrestaurant , souvenir shop komen, die ook cabins verhuren. We hebben er vandaag maar 35 km opzitten, maar met deze warmte besluiten we om de cabin te huren. Het blijkt een hele mooie grote cabin te zijn met een eigen houtgestookte sauna. Daar zijn we dus lekker ingegaan en daarna hebben we de hele middag lekker op de bank liggen luieren.
8 juli
Deze dag was een beetje zoals gisteren, veel vliegen en warm. Dit keer in recordtijd naar Hetta gefietst, waar we ons weer in een cabin hebben ingekwartierd. Ook hier is volgens Fins gebruik een sauna aanwezig. Hetta is een aardig stadje aan de rand van het nationale park.
9 juli
Vandaag weer een dagje gerust. Zoals gewoonlijk de fietsen nagekeken. En 's middags met de honden naar de dierenarts voor de herhaling van de wormenkuur en stempels on het paspoort. Nu zijn alle papieren voor de honden helemaal in orde. Daarna boodschappen gedaan en lekker in de sauna geweest. Afkoelen in de beek naast de sauna.

• 10 Juli 2014 - 16:13

Miep & Rob:

Heja Zus , is de boot reis goed verlopen Op naar Nora.
    Welkom in het land Sverige
    Via Leon en Ide kunnen wij jullie ook volgen.
    Leon en Ide nog 445 km, van af Enonteklo naar de nordkapp.
    Bij Siebe kijk goed uit.
    Over 200km worden muggen en Knotjes minder.
    Mooie foto's
    Puss & Kram.