1, 2, 3, 4 juni - Reisverslag uit Borlänge, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu 1, 2, 3, 4 juni - Reisverslag uit Borlänge, Zweden van leon en ide van iersel koets - WaarBenJij.nu

1, 2, 3, 4 juni

Blijf op de hoogte en volg leon en ide

04 Juni 2014 | Zweden, Borlänge

1 juni
Zoals gewoonlijk lekker geslapen. Kamp opgebroken en vertrokken uit Orebro. 'S morgens eerst nog wat eten gehaald bij de Ica, de favoriete winkel van Leon. De eerste 10 km waren redelijk vlak, maar daarna begon het gehobbel weer. Gelukkig waren de hellingen niet steil, dus konden we gestaag doorfietsen. Het weer was prachtig en ongeveer halverwege de rit hebben we in Mogetorp nog een ijsje gegeten bij de locale bejaarden hangplek. Er was niet veel keuze voor wat te drinken dus hebben we een Zweedse limonade gekocht die naar sigaretten smaakte. Daarna de honden een stuk mee laten lopen. Dat was weer lekker, scheelt toch weer 20 kg. Ongeveer 10 km voor de camping kwamen we door Lindesberg, een gezellig stadje aan het meer. Daar hebben we proviand ingeslagen voor 2 dagen omdat we zolang geen winkels meer verwachtten. Vanaf Lindenberg is het nog 10 km naar de camping, wederom heuvelachtig. De camping ligt prachtig aan het meer. We staan pal aan het water. Omdat het mooi weer is, hebben we alleen de binnenrent opgezet. We hebben voor het slapen gaan door het muggengaas van de tent het mooiste uitzicht van de wereld, de zonsondergang in het meer.
2 juni
Het is wederom prachtig weer, niet te warm, niet te koud. Vandaag staat ons de eerste serieuze klimdag te wachten. Aan het begin van de dag gelijk een lange klim van 8 km met 200 meter hoogteverschil. Dat lijkt misschien niet veel, maar de klim bestaat weer uit heel veel kleine heuveltjes van soms wel 11 tot 12 procent, waardoor de werkelijke hoogtemeters veel meer zijn (40 meter omhoog, 30 omlaag, etc). We zetten de honden dus weer naast de fiets en gaan dapper aan de gang. We komen zonder al te veel ellende boven en mogen daarna genieten van een heerlijke lange afdaling. Daarna gaat het nog een tijdje heuveltje op en heuveltje af. Onderweg bij een dorpje nog lekker in de zon tegen de muur van een kerkje een welverdiende boterham gegeten. De honden liggen direct lekker te pitten in de zon. Zij wisten nog niet dat een paar km verderop weer een soortgelijke lange klim als in de ochtend te wachten staat. Ze moeten dus weer lopen. We stijgen tot 300 meter en op die hoogte rijden we door naar de camping. Onderweg komen we nog een pre-historisch monster tegen die bomen omzaagt, gelijk alle takken eraf haalt, en de boom in hapklare brokken knipt. De camping ligt in Kloten (zo heet het echt), wederom aan het meer. We worden gefotografeerd voor 1 of ander blad. Douches zijn er niet, dus wassen we ons in het meer. Het was wel wat koud, brrr
3 juni
Vannacht om een uur of 2 ligt Sam te piepen. IDE snel uit bed (leon slaapt natuurlijk gewoon door). Shit, hij is aan de diarree. Gelukkig nog net op tijd om hem uit te laten. HetZelfde ritueel herhaalt zich nog een paar keer. 'S morgens hebben we zijn "poepbroek" in het meer gewassen zodat hij er weer piekfijn bij staat. We hebben medicijnen bij ons maar besluiten om het nog even aan te kijken omdat hij ergerden geen zieke indruk maakt. Gelukkig verloopt de dag verder goed met hem. De klim van gisteren wordt in de ochtend eerst ruimschoots gecompenseerd met een superlange afdaling, waardoor de eerste 10 km snel onder onze fietswielen wegglijden. Daarna is het weer heuveltje op heuveltje af met hier en daar een wat langere klim, maar in vergelijking met gisteren kinderwerk. We rijden langs diverse meren en het wordt langzaam maar zeker steeds dunner bevolkt. In Soderbacke kunnen we nog even boodschappen doen, waarna het nog 15 km is naar de camping. Bij de camping is ook nog een hotel. Omdat het is gaan regenen, besluiten we om te vragen of er nog een stuga is. Die is er inderdaad, maar wordt zenuwachtig op en neer gelopen en heftig gebeld door het personeel. We begrijpen niet wat er aan de hand is. Dan blijkt dat wij de eerste gasten van het seizoen zijn voor de stuga en dat Ze de sleutel kwijt zijn. Enfin, na veel gedoe komt de sleutel tevoorschijn en kunnen we erin. We dingen nog 100 kronen af omdat er niet schoongemaakt is. De stuga is zo groot, het lijkt wel een vergaderzaal, daárom zetten we de fietsen ook maar binnen en dan kunnen we nog steeds een dansje doen.
4 juni
Vanmorgen in de motregen vertrokken, dus regenjassen aan. Volgens het hoogteprofiel moesten we direct een lange klim maken, dus de honden direct naast de fiets. De klim was echter lichter dan verwacht omdat de weg gewoon gestaag omhoog ging, zonden 'tussen' klimmen. Rond een uur of 11 klaarde het wat op, waardoor de mist heel mooi uit de heuvels opsteeg. Dit was een mystiek gezicht. In de middag kwamen we in Borlange langs een mooie kerk met een grote begraafplaats. Rond de kerk waren de graven afgedekt met zand en dit zand was in allemaal patronen geharkt. We hebben er geen foto's van gemaakt, want dat vonden we een beetje raar. Daarna doorgefietst naar de camping, dit keer aan de rivier. We hebben een hele gezellige kleine stuga, waar we morgen gaan genieten van een welverdiende rustdag.

• 04 Juni 2014 - 21:39

Leo En Hanne:

gaaf hoor, we hebben bewondering voor jullie, een hele onderneming hoor !!!!!!!!!
    lieve groetjes en veel plezier en succes nog xxxx

• 04 Juni 2014 - 23:32

Tineke:

Wat fijn om jullie weer even te zien en spreken. 19 km. Naar Nora gaaf hoor. Wat een prachtige foto's , vooral die uit de tent als de zo'n op komt.heeft Sam geen last meer gehad
    Van diarree? Het drinken van limonade is af te raden is jullie ervaring ,we nemen wel wat mee.
    Wonen er op de hoogte van Nora al minder mensen.? Het lijkt inderdaad wel een vergaderzaal die stuga met de fietsen binnen. Lekker uitrusten morgen ik hoop dat het een zonnige dag wordt morgen. Liefs tot de volgende keer. T.

• 05 Juni 2014 - 12:56

Louise:

Hi Ide
    Hope all is going well and the pups are being good........ the pictures look amazing, I love the feet...LOL
    Anyway, looks like your having fun..... keep up the good work
    Love to you all
    Louise xxxxx

• 05 Juni 2014 - 13:00

Margo De Raat:

Wat een geweldige reisverslagen van de belevenissen in een prachtig land. En wat zijn de foto's super. Fijn dat het zo goed gaat en succes de komende dagen en heerlijk genieten.
    Wat hebben jullie ook een prachtig weer. Dit is echt een reis om nooit te vergeten.

• 05 Juni 2014 - 19:41

Wil:

Het is een genot om jullie verslagen te lezen Komt het in boekvorm uit ? Wij maken een reis door Frankrijk maar als ik het zo lees boffen jullie met het weer . Hoop dat alles zo goed blijft gaan geniet. Er maar van liefs Wil en Loek

• 05 Juni 2014 - 21:10

Broertje:

HE gabbertjes everything allright?
    Nice to hear that all is well with you, and the dogs.
    The photos are very beautiful, again!
    So go ahead with missionary work and show them there the Dutch perseverance!
    And my advice for this coming weekend:
    Cetero censeo birrum (vinum) bibendum esse.

Sincerely your brother

• 08 Juni 2014 - 21:12

TEZ:

Waf waf Frodo en Sam,
    Ik ben helemaal in de war, loop voor jullie huis langs, snuffel overal om jullie geurtjes te ruiken en begin te piepen als ik in de tuin ben en iets hoor in jullie tuin! Ook jullie baasjes mis ik en dan hebben mijn baasjes ook nog bedacht dat ze ons huis moeten opknappen, waardoor er zo'n heerlijk vies geurtje in hangt en ik heel erg veel tekort kom!!!
    Nu heb ik net jullie foto's mogen bewonderen en gezien dat jullie met een of andere grote reis bezig zijn......ik vind het al een hele prestatie als ik meer dan een uur wandel met mijn baasjes, hoop dat ik straks nog een beetje mee kan rennen om het pleintje met jullie.
    Een lieve lik en pootje van jullie zus en halfzus, ook voor jullie baasjes van mijn baasjes George en Renée
    Woef, waf , TEZ

• 12 Juni 2014 - 19:38

Nel Broeks:

hallo reizigers,
    Tineke is vandaag bij mij en laat zien dat jullie al langs Bergsjo zijn gekomen, die nederlanders nog ontdekt?
    Het schiet wel op......wij hebben zitten kijken waar we tussen Jokkmokk en Alta moeten stoppen omdat dat wel een heel eind is.Al die Finse namen en sites zijn nogal onleesbaar, dat gaat wat worden! maar ze verstaan vast wel engels?! Voor jullie lijkt dit ook een bar tochtje....maar zover is het nog niet, eerst een mooie kust volgen en genoeg ICA`s onderweg! hartelijke groeten!